Konkurenceschopná železnice

11.10.2013 22:13

Cena, rychlost a spolehlivost předurčují, jaký druh dopravy je více využívaný. V nákladní dopravě soutěží především železnice s kamiony. Snad každému je snad známo, že železnice umožňuje spolehlivou přepravu velkého množství zboží a materiálů s nesrovnatelně menšími ekologickými dopady proti kamionům. Kamiony přitom také zpomalují silniční dopravu a zanechávají za sebou citelný dopad v podobě vyjetých kolejí na silnicích a dálnicích.

 

Rozvoj kamionové dopravy není dlouhodobě udržitelný. Ve veřejném zájmu je pak rozvíjení alternativy v podobě konkurenceschopné železnice. Stát přitom spravuje jak silniční, tak železniční dopravní cesty a má tak poměrně velké možnosti. Krásným příkladem je spojení z Mladé Boleslavi. Ačkoli zde vyrobí statisíce automobilů ročně, město dosud nemá žádné elektrifikované železniční spojení a jen velmi složité spojení mezi Prahou a Libercem (140 minut s chybějící 15 km spojkou mezi Milovicemi a Mladou Boleslaví). To obnáší například potřebu přepřahání lokomotiv při přejezdu na železniční koridor od Nymburka na Kolín, kdy vedle toho velké množství dílů i automobilů do velké automobilky dosud putuje po silnici.

 

Petr Petržílek a mladoboleslavský senátor Jaromír Jermář se shodli na potřebě větší konkurenceschopnosti železnice a na potřebě investic do ní. Zdaleka totiž nelze říci, že ČR má jednu z nejhustších železničních sítí na Světě a řešení železničních tratí tak není aktuální otázkou. Fungující železnice se vyplácí více, než neustálé opravy kolejí na silnicích. Před volbami bývají v automobilce řady politiků, kolik jich ale chce řešit problémy?